söndag 19 juli 2009

Otäckt bra


Jag har just läst ut Roslunds och Hellströms debutroman Odjuret. Det är en riktigt bra bok, välskriven och realistisk men aldrig snaskig. Men samtidigt var det en väldigt obehaglig läsupplevelse. En pedofil som bland annat skändat och dödat två 9-åriga flickor, rymmer och jakten på honom inleds. Inledningsvis trodde jag att det skulle bli en skildring av denna jakt, men det blir inte bara det, det blir betydligt mer. Avslöjar inget mer utan nöjer mig med att konstatera att många tankar väcktes.

En av dessa är den om människolivets okränkbarhet. Är alla människoliv lika mycket värda? Jag är emot dödsstraff för jag tycker ju det, i alla fall i teorin. Men det innebär ju att att en pedofil har samma människovärde som till exempel Nelson Mandela.

Sedan kom många tankar om kriminalvård. Hur skyddar man samhället från de farliga? Om inte samhället kan skydda medborgarna från dem, har man då rätt att ta lagen i egna händer? Har man rädd att döda någon för att rädda någon annan?

Bra böcker får en att fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar