torsdag 4 mars 2010

Tankar en torsdagkväll

Jag håller just nu på att läsa en intressant bok om Knut Hamsun, den upphöjde norske nobelpristagaren som blev nazistsympatisör, och föll... Det här är den andra boken jag läser om Hamsun vilket jag själv tycker är lite märkligt eftersom jag aldrig läst någonting av Hamsun och egentligen inte är någon stor läsare av biografier. Det är en tanke...

En annan är den om hur orättvist det kan vara i världen. Jordbävningen på Haiti skördade omkring 200 000 människoliv. Den i Chile tog "bara" cirka 700 (lite osäker på siffran) för där har man bättre byggda hus. Och det är ju såklart skönt att chilenarna klarade sig relativt bra men varför ska de redan fattiga alltid drabbas dubbelt så de blir ännu fattigare? För inte är det väl som Vreeswijk sjunger?

Somliga går med trasiga skor,
säg vad beror det på?
Gud fader som i himmelen bor
kanske vill ha det så.

[...]

Somliga går med trasiga skor,
tills de har slutat gå.
Djävulen som i helvetet bor
får sig ett gott skratt då.

Nu en helt annan tanke: Jag ska snart åka till Polen, Krakow och Auschwitz, och behövde därför förnya mitt pass. Det går rysligt fort nuförtiden. Tänk, ett besök på polisstationen för fotografering, fingeravtryckslämning och signatur, och tre dagar senare har jag mitt nya pass i handen. Det är inte Ryssland precis, eller vad säger du Kickan?

I skenet av jordbävningar och annat kan följande verka lite futtigt men det hjälps inte. Här kommer det: Hur många matlagningsprogram behövs i televisionen egentligen? Blir marknaden aldrig mätt (lite fyndigt va? .-))? Jag är också lite förvånad över att jag just nu sneglar på klockan för jag vill se Plura och Mauro Scocco i köket, vilket förvånar mig mer än min dragning åt Hamsun.

1 kommentar:

  1. Instämmer helt! Förbaskade landet! Allt ska vara så jädrans komplicerat!

    SvaraRadera