lördag 22 maj 2010

Ravan

Som kommentar till dagens hemska semifinal i hockey säger jag bara ravan, som T9 säger när man försöker svära i sina sms. Sedan vill jag inte tala mer om den saken.

Jag fastnade ikväll framför filmen About a boy. (Jo, det gjorde jag trots att det var Champions League-final. Grattis Inter.) Mindes inte att den var så bra, som jag tyckte den var ikväll. Det är bara att instämma i filmens slutord, lånade av John Donne:

"Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela..." (Citerar inte mer, det blir lite dystert med klämtande klockor, var mer ute efter en gestaltning av människans behov av ett sammanhang.)

Och det här är faktiskt den enda film med Hugh Grant där jag tycker att han är fin att titta på. Jag har haft svårt att fördra honom efter prostitutionshistorien han valde att delta i, även om det nu är möjligt att skilja på sak och person. Att inte sätta sig till doms över andra är eftersträvansvärt tycker jag, (denna tanke tillhör för övrigt ett av många intressanta samtalsämnen jag haft med min numera pensionerade kollega och vän U) och jag tror världen skulle bli en vänligare och bättre plats om vi lät bli att agera domare för varandra. Men i det här fallet gör jag ett undantag. Att köpa prostituerade är ett tecken på en förfärlig människosyn, och ynkligt.

Men filmen var ändå väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar