tisdag 11 maj 2010

Mankell

Henning Mankell verkar vara en begåvad och behaglig man som jag gärna skulle vilja resonera med om livets gåta, litteratur och annat. I Aftonbladet i söndags intervjuades han och sa bland annat att "det finns ingen motsättning mellan att ta saker och ting på allvar och att samtidigt betrakta saker med humor." Det instämmer jag i, och tror det är klokt att ha den livshållningen eller vad man nu ska kalla det. Att betrakta sig själv med humor är nog särskilt klokt.

Avslutningsvis talade han om dagens mode att gå omkring med trasiga jeans: "Fattiga människor i världen har alltid kämpat för två saker: att hålla sig rena och hela. För de människorna är det ett fullständigt hån att se människor i den rika världen gå omkring i trasiga kläder som ett mode. Jag tycker det tyder på okunskap. Och är det inte okunskap så är det arrogans, en fruktansvärd arrogans. Det kan skrämma mig hur lite människor egentligen vet om hur världen ser ut, människors villkor. Jag tycker att det är för jävligt. Tyvärr sitter de här byxorna ibland på så kallade personligheter i massmedierna och i offentligheten. Det är förfärligt, alltså, att folk tänker med arslet."

Så har jag aldrig tänkt, och äger följaktligen ett par trasiga byxor. Inköpet hänvisar jag till okunskap, inte arrogans. För man är väl hellre otänkt än arrogant (eller ännu värre, en arseltänkare)? Tröstar mig också med att jag inte befinner mig i offentligheten heller. Då hade jag haft hela brallor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar