fredag 7 januari 2011

Översättningsmiss

En sak som är bra med långhelg och förkylning, är att man kan titta på TV under dagen. Som under den gamla goda studenttiden har jag i veckan tittat på Oprah. Idag bänkade jag mig i TV-soffan några minuter innan showen skulle börja och såg slutet på det fantastiska programmet Fab 5. De sista minuterna ägnas åt att ge några snabba tips på inredningsdetaljer, hud- och klädvård och matlagning. Matlagningskillen sa ungefär följande fast på engelska: Du behöver bara komma ihåg tre siffror när det gäller tillagning av fisk, 170 gram fisk, 10 min i ugn, 400 grader. Jag är ingen stjärna i köket, men vet att min ugn inte går till 400 grader och gjorde den det så skulle jag då inte vilja äta den fiskbiten...Well done är nog bara förnamnet.

Denna historia visar alltså att det inte ens går att direktöversätta siffror.

1 kommentar:

  1. Som om du skulle behöva tips på fisktillagning...du är ju värsta proffset på det. :)

    SvaraRadera