tisdag 11 januari 2011

:(

Lundell ställer in hela vinterturnén på grund av sjukdom. Det var jättetråkigt. Enligt Live Nation, som arbetat med Lundell i 40 år och tusentals spelningar, har han aldrig ställt in en konsert. (Om nu någon tänker "men den där inställda spelningen på Öland som Lundell kommenterade med orden "en inställd konsert är också en konsert" bokades av en annan arrangör.) Det är lite oroande, hoppas det inte är något allvarligt.

Men att jag inte får gå på konsert är ett i-landsproblem, jag har ikväll sett dokumentären Drömmen om ett leende där hjälporganisationen Operation Smile reser till Etiopien för att under en vecka operera upp till hundra barn med läpp- och gomspalter och andra ansiktsmissbildningar. Jag grät massor. Snacka om att vi lever i olika världar. Och vilka hjältar!

Dagens irritationsmoment är Magnus Hedman och Dulee Johnson som dömts för sexköp. Hedman visste tydligen inte att kvinnorna var prostituerade. Jaså. Någon ledtråd borde han väl ha fått när man ringde efter dem.

Men nu blev jag allt lite grinig, jag som hade tänkt avsluta inlägget lite vackert (eller pajigt) med Dagerman, eftersom hans dikt kom i mitt huvud när jag såg dokumentären. Men jag gör det ändå, hoppas ni klarar övergången mellan grinighet och poesi.

Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.

Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar