måndag 3 augusti 2009

Christiania

Dag två promenerade vi genom staden med sikte på Christiania. Först ett litet besök på Nationalmuseet. Där fanns många saker, bland annat denna:



Vi såg trevliga hamnkvarter. När köpenhamnarna inte åker båt, cyklar de. Många cyklar och cykelbanor.




Gott fika. Kaffet var gratis vilket jag tyckte var en trevlig affärsidé. (Och jag som svurit på att inte visa bilder på mat i bloggen! Tur man kan ändra sig.)



Till slut var vi framme.



Fotografering uppskattas inte av Christianias invånare och jag vågade inte utmana, men entrén dristade jag mig till att fota. Att vara där inne var spännande. Först kände jag mig som en tjuvkikare men efter att ha besökt en mycket fin butik och smedja, Kvindesmedien, kunde jag slappna av. Det fanns många annorlunda butiker och gallerier. Och människor. Huvudgatan heter Pusher street, och jag förstod snart varför. Mitt på torget kunde man köpa hasch i olika former. Kanske därför man inte bör fotografera... :-) I stånden där väskor, mössor, halsband och sånt såldes kunde man också köpa papper till sina jointar. Snacka om att känna sig som kusinen från landet.

När man lämnar området står det så här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar