onsdag 7 april 2010

Citat och handbojor

Att sätta ut lägenheten på nätet kändes faktiskt mer personligt än jag trodde det skulle kännas. Folk ska titta på mitt hem och tycka något om det. I grevens tid kom jag ihåg att plocka bort handbojorna från sänggaveln, och det var nog tur för det hade kunnat missförstås... Det syns ju inte på handbojor att de är en oskyldig och rolig present som anspelar på en rosa rattmuff jag en gång ägde och mitt skämtlynne. ("Vilken fin säng du har! Jag vet, och så är den så lätt att fästa handbojorna i." Ni fattar.)

Ikväll ringde det på dörren och efter jag öppnat sjöng jag en snutt från en Dahlgren-sång:

Aha, det ringer på dörren, säg vem kan det va?
Jehovas vittne, åh gud vad kul vi ska ha!
Ge mig nån annan, ge mig nån annan nu,
vem som helst men helst nån annan.

Det var säkert ett trevligt vittne, en äldre man i pälsmössa som ville tala om att vi själva kan välja om vi vill vara onda eller goda. Jag var inte så pratsugen. Om sånt pratar jag hellre med mina vänner, för så klart väljer vi (som är vid sunda vätskor) själva hur vi vill vara och hur vi vill agera. Men ibland gör vi ont fast vi inte vill eller menar det men det hör väl till om man är en människa bland människor. Någon vis person har sagt att vi dömer andra efter deras handlingar, och oss själva efter våra avsikter.

Ge oss kraft nog att förlåta oss
själva och varann
så att vi kan gå vidare nu
i våra senare år.

Det här hade kunnat vara ett bibelcitat (eller hur Monica?) men det är Lundell. Jag gillar att han först sjunger att vi ska förlåta oss själva och sedan varandra, för så tror jag det fungerar.

Det är för övrigt ytterligare en märklighet med mitt minne, jag minns sångtexter (jag tycker om bör nog tilläggas) väldigt bra. Eller så är det inte märkligt alls, utan bara en fråga om motivation och känsla.

2 kommentarer:

  1. Du är så klok du. Jag håller med om att Lundell också är klok i sin sångtext... Tänkte genast på ett bibelcitat (märkligt!) där Jesus säger typ "älska din nästa som dig själv". Alltså måste man älska sig själv, det är liksom förutsättningen, men det ska inte, får inte, stanna där...

    Drömtydning av en narcissist: JAG symboliserar Arnie (är lite från förr, men inte SÅ långt tillbaka). Jag kommer alltså att diska i ditt nya kök (en förutsägelse och ett löfte!) och läppstiftet...ja, det får vi se... Tror jag väntar med den tolkningen fastän jag har mina aningar...

    SvaraRadera
  2. Ja, klok som en bok... det måste bero på den vänkrets jag omger mig med. :-)

    Bibelns budskap är väl, eller borde i alla fall vara (tolkas), att Gud är kärlek. Och den gyllene regeln, att vi ska vara mot andra som vi vill att andra ska vara mot oss, är fortfarande gångbar. (Har du sett, jag verkar lite bibelsprängd jag med ;-))

    Intressant drömtolkning... Anar du månne att läppstiftet Gips blir svårt att få bort från vinglasen? Men jag oroar mig inte, du skulle ju diska. :-)

    SvaraRadera