söndag 5 juni 2011

Kungen

På Facebook finns nu en sida som säger ungefär att kungen ska få gå på strippklubb om han vill. Och många verkar hålla med, dock inte jag. Jag tycker av flera anledningar att det inte är ok att vår statschef gör det eller liknande aktiviteter, kaffeflickor och annat. Visserligen är det knepigt gjort av TV4 att hävda att man har sett bilder som man inte har eller kan visa, och visst har historien tagit orimliga proportioner. Men, jag tycker att det är bra att kungahuset granskas och att media nu verkar vara betydligt mindre undfallande mot våra kungligheter. De ärver ju trots allt sina ämbeten och kan inte röstas bort om de missköter sig.

Monarki är ett gammaldags system (med rätt konservativa representanter, att kungen skulle vara en folkets man får mig att fnysa, vet ni förresten att han inte var odelat positiv till införandet av kvinnlig tronföljd?) och jag är inte säker på att det passar i en modern demokrati.

Om kungen vill gå på strippklubb får han abdikera först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar