måndag 6 juni 2011

Då får vi se

När en tanke föds kan den aldrig dö sjunger Eva Dahlgren och jag undrar om det är så. Igår bestämde jag mig för att jag köpt min sista snusdosa. Egentligen har jag funderat på det ett tag. En god vän har pratat mycket om en bok av Allen Carr som handlar om att sluta med nikotin. Kort sammanfattat kan man säga att man efter att ha läst hans bok, ska sluta röka (eller snusa) utan några som helst besvär. Man ska känna att man gör någonting underbart och att man blir fri. Hjärnan ska alltså förstå att man inte ger upp något, utan att man tvärtom vinner massor. Han säger också att man absolut inte ska använda sig av plåster eller tuggummin. Nu har jag visserligen inte läst hela boken och i ärlighetens namn känns det inte riktigt som om jag gör någonting underbart. Och ett plåster är redan fasthäftat. Men det känns trots allt lite annorlunda mot tidigare försök, så kanske har Carr planterat några framgångsrika nikotinstoppstankar i mitt huvud. Jag håller i alla fall tummarna för mig själv. Jag är rätt less på att alltid treva efter snusdosan och att alltid se till att det finns Novalucol hemma...

Och nu till någonting helt annat. 1984 gav Lundell ut skivan Sweethearts där han tolkar andra artisters sånger, till exempel Neil Young, David Bowie, Joni Mitchell och Leonard Cohen. Jag har bara hört hans svenska versioner men igår botaniserade jag på Youtube och lyssnade på originalen. Och det var vackert. Här kommer Desperado och Call it a loan, två av mina favoriter, både de här och i Lundells tappning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar