söndag 28 november 2010

Diverse

I dagens DN skriver man att September i och med deltagandet i Så mycket bättre har blivit folkkär. Jag kan så klart inte tala för hela folket, men jag gillar henne. Hennes version av Di Levas "Vem ska jag tro" på är helt fantastisk, tycker i alla fall den här representanten för folket. (Jag gillar också Pluras variant av Petters "Logiskt". Då vet ni.)

http://www.tv4play.se/noje/sa_mycket_battre?title=september_-_vem_ska_jag_tro_pa&videoid=1103497

Tidningen innehåller också ett reportage om hiv-spridningen i Ukraina, där den ökar mest i Europa. Mycket beror på sexturismen. Det finns ungefär 100 000 prostituerade i landet och i snitt var femte är hiv-positiv. Den största spridningen sker idag inte bland missbrukare, prostituerade och homosexuella utan bland heterosexuella personer utanför riskgrupperna. Det är idag vanligt att män som köpt sex smittas och sedan smittar fruar och andra sexpartners. Jag undrar hur mannen tänker som först går ut och köper oskyddad sex och sedan går hem och sätter på lilla frun. Inte alls uppenbarligen. Och 2012 är det fotbolls-EM i landet, då blir det nog en hel del bollsportande i Kiev... Fy fan på ren svenska.

Apropå hiv, ikväll tittar jag på dokumentären Hur kunde hon på SVT. Den handlar om Lillemor som 1986, nitton år gammal, åker till Frankrike där hon smittas av hiv. Hon kommer hem, gifter sig, får barn och lever som alla andra men berättar inte för sin man att hon bär på viruset. Det här förstår jag inte heller. Kanske förstår jag bättre efter att ha sett programmet.

Det blev att åka och handla idag och jag kan berätta att det inte var någon angenäm upplevelse. Hängig i adventsrusning på Kvantum...

2 kommentarer:

  1. September är fantastiskt bra, men Di Leva REGERAR!!!

    SvaraRadera
  2. Jo, Di Leva är rätt fantastisk han också. Vet du att han spelar på Kulturens hus i april? Kollade just, biljetter finns. Och vad spännande det ska bli på lördag att se varför Plura gråter .

    SvaraRadera