söndag 5 september 2010

Partitester

I dessa valtider finns det mängder av partitester att göra för att få en vink om var man har sina partisympatier. Självklart finns en del svagheter med denna form av tester, några av dessa togs upp i kvällens Agenda. Där sas också att dessa tester påverkar hur vi sedan röstar i valet. Hjälp tänkte jag, har vi blivit så bekväma att vi inte ens orkar ta ställning själva till vad vi ska rösta på, utan gör som testet säger? Och så tänkte jag att de som röstar i överensstämmelse med testet bara kan ha gjort ett enda, för jag har gjort flera och fått olika resultat nästan varje gång.

"Upplysning är människans seger över hennes självförvållade omyndighet. Omyndighet är avsaknaden av förmågan att använda sitt eget förstånd utan någon annans ledning. Självförvållad är denna omyndighet, när orsaken inte är brist på förstånd, men brist på mod att använda förståndet. Till upplysning kräves intet annat än frihet, den frihet som innebär att i varje avseende göra offentligt bruk av sitt förnuft. Ty det är varje människas kall att tänka själv."

Immanuel Kant

Nu kommer kvällens bekännelse; innan man talade om partitester, debatterade Wetterstrand och Olofsson miljöpolitik. Då märker jag, lite till min fasa att jag konstaterar för mig själv att Olofsson inte lyckas något vidare med sin garderob denna kväll. Det nya livets klädintresse har kanske gjort mig till en riktigt ytlig fashionista? Eller så beror det helt enkelt på att jag tycker att Olofsson är ungefär lika irriterande som Duracell-kaninen.

2 kommentarer:

  1. Läste rubriken fel först; trodde det stod "Parasiter". Tokigt det kan bli. Eller var det nåt freudianskt?

    SvaraRadera
  2. Roligt var det hursomhelst! :)

    SvaraRadera