söndag 6 september 2009

Jorden är ett litet rum

Eva Dahlgren har skrivit en sång som heter Jorden är ett litet rum:

Åh, jag undrar så ibland,
om jag
blivit född någon annanstans
i ett annat land
med ett annat namn
jag kanske var brunett
och inte särskilt lång
och rund
och min röst var gäll och dan
ja, det lät som fan
när jag tog ton
Jag undrar vad jag hade gjort då

[...]

Åh, jag undrar så ibland
om jag
blivit född i Afrika
ett annat ljus
en annan rytm
jag kanske aldrig hittat rätt
och alla gåvor som jag fått
legat dolda i min kropp
av allting runtomkring
förstod jag ingenting
Jag undrar vad jag hade gjort då


Jag kom att tänka på den när jag i dag, min söndagsmorgon trogen, läste DN. Där stod en liten, liten notis om en kvinna i Sudan, Lubna al-Hussein, som åtalats och riskerar piskrapp för att hon gått klädd i byxor. Jag förstår mig inte på denna värld.

Vi bestämmer ju inte var vi föds och jag hade kunnat leva i till exempel Sudan. Jag undrar vad jag hade gjort då.

Men nu bor jag här i Sverige, och här har Landskrona kommun polisanmält Frälsningsarmén för att de sålt bröd som bakats hemma hos medlemmarna och inte "i en godkänd lokal." Jag förstår mig inte på sånt här heller och i vanliga fall brukar det irritera mig. Men idag tänkte jag på Lubna i Sudan och tänkte att kanske är det så att denna futtiga anmälan ändå är ett tecken på något annat; att alla våra lagar och reglementen på något vis skapats av omtanke om människorna som bor i detta land och att vi trots allt lever i en demokrati, där kvinnor får gå i byxor hur mycket de vill.

Avslutningsvis säger jag som U2, och andra, join Amnesty!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar